Kritičko razmišljanje i refleksija ključ su za uspješno svladavanje metode društveno korisnog učenja. Jedino njime studenti mogu, kroz dnevnik rada, usmenu raspravu, slušanje i čitanje o međusobnim iskustvima analizirati i kritičko povezati proživljena iskustva s ciljevima kolegija i vlastitog studija. Metoda DKU-a usmjerena je na prožimanje teorije i prakse, jedino se na taj način može usvojiti pruženo znanje. Ovisno o odabranoj temi, dinamici među studentima te ostalim faktorima, studenti mogu i sami odlučiti na koji način žele izvještavati o napretku svojih projekata.
Prema Mikelić Preradović (2009), tipovi aktivnosti kritičkog promišljanja stoga mogu biti sljedeći:
- Usmena rasprava
- Dnevnik rada
- Analitički članak
- Mapa društveno korisnog učenja
- Prezentacija
- Kritičko proučavanje predmetne literature
- Analiza slučaja
- Indeksne kartice
- Studentski on-line forum ili e-mail rasprava
- Ispit esejnog tipa
Dodatno, Mikelić Preradović navodi pitanja koja studentima, ali i nastavnicima, mogu poslužiti kao orijentir za razmišljanje.
Pitanja prije početka projekta:
- Koja su vaša očekivanja od provedbe DKU-a?
- Kakve izazove očekujete pri provedbi projekata?
- Koje konkretne društvene probleme vaš projekt nastoji riješiti?
- Koje društvene potrebe projekt nastoji zadovoljiti?
- Možete li navesti uzroke tih potreba i problema?
Tijekom provedbe projekta:
- Što ste ovaj tjedan napravili, a da je imalo dobar ili loš učinak na druge u zajednici?
- Mijenja li se, kao rezultat vaše provedbe projekta, vaše razumijevanje odabrane zajednice?
- Po završetku projekta, na koji način možete nastaviti doprinositi rješenju odabranog problema?
- Kako možete educirati druge ili podići svijest o odabranim problemima?
- Što je najpozitivnije što se dogodilo u provedbi vaših aktivnosti ovaj tjedan?
- Koji su najteži dijelovi projekta, zašto i kako ih rješavate?
- S kojim dijelom projekta ste najzadovoljniji i zašto?
- Što smatrate svojim osobnim najvrjednijim doprinosom projektu?
- Postoji li osoba ili aktivnost koja Vam je zanimljiva ili predstavlja izazov na projektu?
- Kako tumačite svoju ulogu na projektu? Možete li to usporediti s obzirom na to kako drugi članovi grupe vide vašu ulogu?
Tijekom i/ili na kraju semestra:
- Što ste naučili iz uspjeha ili razočaranja vezanih za rad na projektu?
- Javlja li se tijekom provedbe neka problemska situacija s kojom želite raspraviti s mentorom ili nastavnikom?
- Koje koncepte kolegija razumijete bolje zbog ovog iskustva?
- Kako je iskustvo DKU-a povezano s Vašim dugoročnim ciljevima?
- Jesu li rezultati projekta u skladu s očekivanjima? Ako nisu, je li potrebno modificirati očekivanja ili cijeli projekt?
- Postaju li prepoznatljive vođe u Vašoj grupi? Tko bi to bio?
- Koji je Vaš najveći doprinos projektu i zajednici?
- Jeste li nešto propustili u planiranju, što?
- Koja bi znanja i vještine trebali dodatno razviti kako bi Vaš projekt uspio?
- Što ste do sada naučili?
- Na koji način i koliko ste do sada uspjeli doprinijeti rješavanju problema u zajednici kojim se bavi Vaš projekt?
- Uočavate li neke druge potrebe u zajednici kojima bi se mogao baviti Vaš sljedeći projekt?
Možemo zaključiti kako su kritičko razmišljanje i refleksija na učinjeno nužni kako bi studentima omogućili priliku dokumentirati usvojeno znanje koje proizlazi iz društveno korisnog učenja. S druge strane, nastavnici dobivaju priliku za evaluirati takvo znanje. U konačnici, DKU studentima omogućava prikupljanje različitih iskustava, no bez strukturiranog kritičkog razmišljanja taj potencijal može ostati neiskorišten.
Izvori:
- Preradović, N. M. (2009). Učenjem do društva znanja: Teorija i praksa društveno korisnog učenja, Zavod za informacijske studije, Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu. Zagreb.
- Begić, J., Berbić, K. E., Brajković, L., Matanović., D., Mileusnić., M., Paraga., S. Tomasić., I., Zec., K. (2019). Od realizacije do promjene: Vodič za pokretanje programa društveno korisnog učenja.