Mentorstvo je način na koji se sve više uči u gotovo svim sferama života i rada. Mentorstvo postaje sredstvo da se unaprijedi, ne samo kvaliteta rada pojedinca, već i kvaliteta rada organizacije u cjelini. U svijetu se razvija kultura mentorstva kao način osposobljavanja i unapređenja kvaliteta rada u različitim oblastima, u obrazovanju posebno. U literaturi se može naći više definicija procesa mentorstva. Izdvojili smo sljedeću:
Mentorstvo je kompleksan, interaktivan proces koji se odvija između pojedinaca različitog nivoa iskustva i stručnosti, u kojem stručnjak (mentor) daje podršku svom kolegi kako bi postao efikasniji u radu i doprinio ostvarenju ciljeva ustanove u kojoj radi. Krajnji cilj jest profesionalni razvoj i napredovanje.
Managing the relationship
Encourages
Nurtures
Teaches
Offers mutual respect
Respond to the mentee’s need
MENTORSTVO U ORGANIZACIJAMA CIVILNOG DRUŠTVA – PROCJENA KAPACITETA
- Vrijeme, energija, materijalni i ljudski resursi
- dobro procijenite tko i koliko dugo može raditi na DKU projektu
- dogovorite unaprijed s partnerima očekivano vrijeme i raspored
- Priprema i planiranje
- sa suradnicima – ugovor o suradnji – definirati obveze, zadatke, prava
- sa studentima – upoznati ih s organizacijom, projektima, aktivnostima, politikama…
- podjela odgovornosti s partnerima za pripremu studenata!
- zajedničko planiranje zadataka s ciljem uspješne refleksije
- Vrijeme za mentoriranje/superviziju studenata
- važno usklađivanje očekivanja
- podjela odgovornosti oko mentoriranja/supervizije
- studentima mora biti jasno tko je THE mentor u organizaciji
- raspored sastanaka/susreta sa studentima
- Priprema zadataka
- kvaliteta zadataka jedna je od ključnih točaka uspješnog DKU kolegija
- važna je OCD participacija, sukreacija, koordinacija
- zajedničko osmišljavanje zadataka važno zbog maksimiziranja utjecaja DKU iskustva na studente
MENTORSTVO U ORGANIZACIJAMA CIVILNOG DRUŠTVA – OČEKIVANJA I ODGOVORNOSTI
- procijenite (dobro) svoje kapacitete za supervizijom/mentorstvom studenata
- pripremite studentima info pakete s materijalima vaše organizacije
- upoznajte studente s najvažnijim politikama organizacije – naglasak na korisnicima
- zajedno sa suradnicima upoznajte studente s misijom, projektima organizacije, dosadašnjim uspjesima i utjecajem – jako važno!
- evidencija angažmana studenata – sati, plan, supervizija, izvještaj, evaluacija (primjeri obrazaca)
- osigurajte studentima prostor za rad, resurse za provedbu aktivnosti uz znanje, prenesite studentima duh CDa
- upoznajte studente s važnošću OCDa i njihova angažmana na unapređenju kvalitete života u zajednici
- razvijte slobodno sa studentima friendly odnos, ali ne zaboravite na uloge koje imate na kolegiju
- imajte u vidu etiku rada s mladima
- ne zaboravite se i dobro zabavit…jer bez dobrog ‘štimunga’ nema učenja
- dogovorite s partnerima očekivanu razinu supervizije i podrške studentima
- dogovorite s partnerima glavnu liniju komunikacije, donošenja odluka i provedbe istih
- sve izazove/poteškoće koje imate sa studentima redovito komunicirajte s partnerima
- izradite evaluacijski upitnik za studente i za nastavnike – rezultate podijelite sa svima na kraju
- pružite studentima konstruktivnu povratnu informaciju o njihovom anagažmanu
MENTORSTVO U OGANIZACIJAMA CIVILNOG DRUŠTVA – MODELI U RADU SA STUDENTIMA
- GROW MODEL – razvojno usmjeren i dalekovidan
Goal – cilj
Reality – realnost, interpretacija stvarnosti
Option – opcija/različite opcije
Will – volja (što studenti žele raditi)
- STAR MODEL – fokus na realizaciji i konkretnim događajima
Situation – kontekst/potreba/problem
Task – zadatak (što treba?)
Action – akcija (što je učinjeno?)
Results – rezultat (što je ostvareno?)
IZVORI:
https://www.skolest.com/wp-content/uploads/2012/09/MENTORSTVO-prirucnik-za-nastavnike.pdf
Ćulum B., Ledić J., Učenje zalaganjem u zajednici – integracija visokoškolske nastave i zajednice u procesu obrazovanja društveno odgovornih i aktivnih građana, 2010.
Jenna H.Marshall, Edith C.Lawrence, JoannaLee Williams, James Peugh, Mentoring as service-learning: The relationship between perceived peer support and outcomes for college women mentors