Tri ključna aspekta….
Ključna načela i principi
➔ partnerski/suradnički odnos – priznanje da se učenje studenata događa izvan sveučilišnih ‘zidova’
➔ kurikularni koncepti se stavljaju u kontekst stvarnih životnih situacija i potreba/problema zajednice
➔ učenje rješavanjem problema
➔ kritičko promišljanje
➔ osnažuje studente zahtijevajući od njih analizu, evaluaciju i sintezu teorijskih koncepata kroz praktično rješavanje problema
➔ refleksija – što je naučeno i kako to povezati s disciplinarnim područjem?
OSNOVNE ZNAČAJKE:
Sinergija znanstvene discipline i (civilnog) zalaganja u zajednici – integracija sadržaja znanstvene discipline, odnosno nastavnog programa i zalaganja u zajednici radi odgoja i obrazovanja društveno odgovornih profesionalaca.
Temeljito isplanirano – važnost temeljitog planiranja aktivnosti koje će studentima predstavljati intelektualni izazov i omogućiti svrhovito djelovanje u adekvatnom okruženju u zajednici.
Cjeloviti pristup – cjeloviti pristup promišljanju koji uključuje studentske intelektualne i emocionalne kapacitete te razvoj sposobnosti usmenog i pisanog izražavanja.
Priprema studenata – Studente je prije odlaska u zajednicu potrebno pripremiti detaljnom analizom problema kojim će se baviti te im objasniti teorijske koncepte za koje se očekuje da ih u zajednici primjene i razumiju.
Stvoriti diskontinuitet – Važno je aktivnosti zalaganja u zajednici osmisliti tako da budu u diskontinuitetu sa svakidašnjim životom studenata i njihovim iskustvima, kako bi im se stvorio prostor za širenje perspektive u pogledu svijeta u kojem žive i u kojem će „sutra“ raditi.
Vođena refleksija – vođeno promišljanje i preispitivanja proživljenog i naučenog koji vodi sveučilišni nastavnik i tako usmjerava i olakšava studentima proces razumijevanja i učenja.
MODELI I OBLICI RADA
• f2f kontakti s različitim klijentima i korisnicima usluga određenog programa/projekta suradničke organizacije/ustanove
• npr. studenti financija surađuju s centrom za socijalnu skrb i pružaju stručnu podršku u planiranju financija obiteljima slabog socioekonomskog statusa
• pokušaj utjecaja na institucionalno okruženje i infrastrukturu u zajednici u kojoj klijenti/korisnici odnosno građani žive i djeluju
• npr. analiza okruženja, zakonskih akata, postojećih rješenja socijalne politike gradskih vlasti; osmisliti kampanju za lobiranje gradskih vlasti za osnaživanje socijalnih programa za djecu slabog imovinskog statusa
PRINCIPI I POVEZANOST S VISOKOŠKOLSKOM NASTAVOM
PRINCIP 1
ECTS bodovi se dodjeljuju za učenje i ostvarene ishode učenja, a ne za angažman u zajednici.
PRINCIP 2
Uspostavite jasne ciljeve kolegija i ishode učenja.
PRINCIP 3
Pripremite se za varijacije i (djelomični) gubitak kontrole nad ishodima učenja studenata.
PRINCIP 4
Ne kompromitirajte akademsku strogost i visoke kriterije.
PRINCIP 5
Uspostavite jasne kriterije za odabir/selekciju suradničkih organizacija/institucija.
PRINCIP 6
Pripremite studente za integraciju DKU modela.
PRINCIP 7
Osigurajte strategije učenja koje će omogućiti plodonosnu ‘žetvu’ učenja zalaganjem u zajednici i ispunjenje postavljenih ciljeva učenja.
PRINCIP 8
Promislite i revidirajte ulogu nastavnika.
PRINCIP 9
Minimizirajte razliku između učenja u učionici i učenja u zajednici – ‘sinkronizirajte’ uloge koje studenti ‘igraju’.
PRINCIP 10
Maksimizirajte u kolegiju dimenziju odgovornosti za zajednicu.
IZVORI: